דפים

יום ראשון, 9 ביוני 2013

טלית צבעונית, תפילין שחורות: נשות הכותל - סיבוב שני

לנשות הכותל הייתה עדנה בחודש האחרון. בית המשפט נטה להן חסד סוף סוף; רחבת הכותל נפתחה בפניהן בצו הערכאה המחוזית והן הותרו לבוא בשעריה ולהתפלל בה כדרכן. כמה אירועים חדשותיים שהוליד השינוי במעמדן המשפטי הניבו יבול תקשורתי נאה והעלו את מאבקן לראש הכותרות. 
כפי שכבר כתבתי בעבר, נשות הכותל ה"נאבקות על זכותן להתפלל בעזרת הנשים בכותל המערבי" לפי מנהגיהן. במשך שנים רבות נמנעה מהן האפשרות להתפלל הרחבה - עד שבית המשפט בראשות השופט משה סובל הפך את החלטת קודמיו והתיר את הדבר. ההחלטה התקדימית נתקבלה גם על דעת פרקליט המדינה והשר לשירותי דת:
"בית המשפט המחוזי קבע, בין השאר, כי 'לא קיים חשד סביר לכך שהמשיבות עברו על האיסור שבתקנות המקומות הקדושים, שאחד מרכיביו ההכרחיים הינו 'עריכת טכס דתי שלא על פי מנהג המקום'. בית המשפט המחוזי סבר כאמור כי תפילת נשות הכותל כמנהגן ברחבת הכותל אינה בהכרח בניגוד ל'מנהג המקום' ואינה מהווה עבירה פלילית, וזאת לאור הפרשנות הרחבה שהעניקו חלק משופטי בית המשפט העליון בשורת פסקי דין לביטוי 'מנהג המקום' הקבוע בתקנות. לאחר הדיון החליט היועץ המשפטי לממשלה, בעצה אחת עם פרקליט המדינה, שלא לפנות לבית המשפט העליון בבקשה לערער על פסק הדין" (החלטת היועץ המשפטי לממשלה בנושא תפילת "נשות הכותל", 07/05/2013).
את אישור המחוזי שניתן להן כבר לפני למעלה מחודש, הן מיהרו לממש בראש חודש סיון. מזה שנים נשות הכותל פוקדות את הרחבה בעיקר בראשי החודשים העבריים, מפני שזה הוא יום חגן המסורתי של הנשים. בדרך כלל התפללו הנשים במקום שהוקצה להן, ליד קשת רובינסון, ולאחר מכן הן היו מנסות להגיע לרחבה - אך נעצרות בידי המשטרה. מעתה לא תיאלצנה נשות הכותל לשחק ב"גנבים ושוטרים", שכן המדינה, בעזרת זרועה השיפוטית, התירה את השימוש ברחבה גם לצרכי תפילתן.
הידיעה על כך שנשות הכותל מתכננות להתפלל ברחבה עצמה בגיבוי בית המשפט, הביאה את מנהיגי הציבורים האולטרה-אורתודוקסיים לארגן הפגנת מחאה; הם קראו לנשים חרדיות ולנערות הסמינרים, שאינן חולקות עם נשות הכותל את התשוקה לתשמישי קדושה מגדריים, לבוא לרחבת הכותל להתפלל כנגדן. בבוקרו של יום התבררו יחסי הכוחות: מול קומץ נשות הכותל ניצב קהל גדול של אלפים וההפגנה הפכה למחאה "אלימה מעט" (לפי דברי מפכ"ל המשטרה) ולוותה בקריאות גנאי ובהשלכה ספורדית של טיטולים ובקבוקים.
היום, ביום השני של ראש חודש תמוז, הן יתאספו שוב, חמושות בטליתות בצבעי הקשת ועטורות בתפילין שחורות, כדי לשאת תפילה לבורא עולם - והפעם שלא כרגיל, נקודת האיסוף תהיה עזרת הנשים של הרחבה, סמוך מאוד לאבני הכותל הנכספות.
בלי לזכות ברוח נבואית, אני משער שתפילתן של נשות הכותל תיתקל שוב בהתנגדות עזה. אתר "כיכר השבת" מספר כי "גדולי ישראל קראו לציבור האברכים להשתתף בתפילת מחאה שתתקיים בשעות הבוקר, כתגובה לטקס שמקיימות נשות הכותל" (אגב, שימו לב לטרמינולוגיה. האברכים מתפללים, נשות הכותל מקיימות טקס). סביר להניח שהמחזות העגומים של ראש חודש סיון יחזרו על עצמם גם היום, והרחבה תהפוך שוב לשדה קרב בין השמרנות לחדשנות.

עדכון טרי מהשטח: הרחבה עדיין ריקה. באדיבות תומר פריסקו, "לולאת האל"

אך המאבק על הרחבה אינו מוגבל לתחומיה הצרים, אלא גולש החוצה למרחב הציבורי הממשי והוירטואלי. לפני כמה ימים נשלח מכתב איום לרבנים הראשיים לישראל. "במכתב נדרשים הרבנים לאפשר לנשות הכותל להתפלל 'כדרכן וכמנהגן'. 'אם לא יקרה כך', נכתב במכתב, 'אתם תחזרו הביתה עם מאה גופות של חרדים'. בנוסף הופיעו במכתב נאצות על רקע דתי, וכן המלים: 'סופכם קרב'" (גל"צ); כמה ימים לאחר מכן הגיעה התגובה מהצד הדתי של המפה. באתר האינטרנט "כיפה" התפרסמה שאלתו של נער מאחד היישובים ביו"ש, שביקש לדעת האם מותר לו לפתוח בירי על נשות הכותל:
"כאשר אני (או כל אחד אחר) נמצא ברחבת הכותל, ושם נמצאות נשות הכותל, בלבוש לא צנוע עם טלית ותפילין, ומשחקות עם ספרי תורה, ועושות חילול ה', האם עלי למנוע זאת בירי על הנפשות הרלוונטיות, במידה ולא ניתן למנוע זאת בדרך אחרת?". 
הרב המשיב, הרב ברוך אפרתי, קבע שהדבר אסור:
"רק בי"ד מוסמך יכול להורות על מיתת אדם מישראל, ובימינו הדבר לא קיים עדיין עד שיחזור חושן המשפט למקומו בלשכת הגזית או לפחות בסנהדרין קטנה של כ"ג. ועוד, שעיקר הכרעת הרפורמה אינה באלימות אלא בחיזוק האלטרנטיבה של נאמני התורה הקד', והתרחקות מהם ומהמונם, והרשעה כעשן תכלה כשיגבר אור תושב"ע באומה. לכן אין לנהוג כפי שהצעת, ואת המרץ שלך והרצון לתקן את המציאות תפנה ללימוד תורה ולחינוך הדור הבא לקדושה והשפעה באהבה".
בעקבות ביקורת ציבורית במדמנת-הפייסבוק על חוסר ההסתייגות העקרוני של הרב אפרתי מפגיעה בנשות הכותל, הוסיף הרב דברים נחרצים יותר ופנה למשטרה להגשת תלונה. זמן קצר לאחר מכן אותר הנער והובא לחקירה. למזלו הרב, הסיקור התקשורתי של הפרשה היה פנים-מגזרי; נראה שמעצרם של החשודים ברצח ב"בר-נוער" האפיל על הסיפור ומנע ממנו להתפתח לכותרת היומית של העיתונטים צמאי האקשן. דיברתי עם הנער. לדבריו זו הייתה שאלה סתמית, בדיחה גרועה שלא הייתה מאחוריה כל כוונה אמיתית לביצוע. ואף על פי כן טוב שהנער נתפס; המעצר ירתיע אחרים מלחזור על הטעות. איש כבר לא יתייעץ קודם עם רב, לפחות לא על גבי במה וירטואלית שניתנת לניטור ולמעקב. מחשבות הזדון אגב, כנראה שלא ייעלמו.
קרוב לוודאי שבכך לא תמה סאגת המאבק בין נשות הכותל לבין הציבור הדתי-חרדי על השימוש ברחבה באופנים לא-אורתודוקסיים. נחכה ונראה מה ילד יום, בתקווה שלא יהיו אלה בשורות רעות.

מכתב האיום שהגיע למשרדי הרבנות הראשית (מקור)

ברור ששאלת היחס לנשות הכותל היא אבן בוחן לציבור ומנהיגיו. המתונים מקבלים בהבנה את הרצון של נשות הכותל להתפלל שלא כמנהג המקום ואינם מטילים ספק בטהרת מניעיהן; הקיצונים יותר רואים בכך מעשה הקנטה בלבד שאין לו תימוכין הלכתיים וכל מגמתו היא שינוי פניה של רחבת הכותל וערעור קודשי ישראל. והאמת, כרגיל, נמצאת היכן שהוא באמצע.
הרב ד"ר בנימין לאו למשל, רבה של קהילת הרמב"ן בירושלים, דווקא הבין לליבן של נשים אלו וסבר שהן רק מבקשות לחדש מסורת הלכתית זנוחה מתוך רצון להתקרב לאלוהים: 
"יש מסורות עתיקות על נשים שמתעטפות בטלית ומניחות תפילין, כי חשקה נפשם לקיים את המצווה גם אם הן אינן מצוות עליה - הן רוצות לעשות את זה מתוך קירבה לאלוהים" (כיכר השבת).
מנגד, הרבנית צביה אליהו, אשת הראשל"צ הרב מרדכי אליהו זצ"ל, יצאה במתקפה נגד נשות הכותל; היא טענה שמעשיהן הם פרובוקציה מכוונת וחסרת בסיס הלכתי: 
"זה חמור מאוד, מעניין איפה הן למדו? האם הן כבר בקיאות בכל ההלכות והאם הן למדו תורה? בבקשה שיראו לנו את ההלכה הזאת. יש לנו רבנים גדולים; שיפנו לרב שמואל אליהו, הבן של הרב, שישאלו אותו. מי התיר להן?" (INN)
שלא כאמו ושלא כרב בנימין לאו, הרב שמואל אליהו דווקא הצליח להפתיע ולהתעלות מעל לשאלה ההלכתית הזעירה ("האם מותר לנשים להתעטף בטלית או לא") ופנה לחפש את שורשיה של השאלה, את הלוז שמסתתר בקליפה; במאמר דעה קצר שפרסם לפני כשבועיים בעלון השבת הפופולארי "עולם קטן" הוא טען כי המאבק של נשות הכותל על תפילה דווקא בכותל מסמן תפנית חשובה בתפיסת העולם של "התנועה הרפורמית והשמאל הישראלי":
"יש במאבק שלהן צד של חזרה בתשובה. הנשים הללו מרגישות את עצמת התפילה מול האבנים. את הקדושה. אולי אפילו את השראת השכינה... המאבק של נשות הכותל על הזכות להתפלל ליד אבני הכותל הוא סוג של חזרה בתשובה מערכי היסוד של התנועה הרפורמית והשמאל הישראלי גם יחד" (גיליון 400, עמ' 5)
לדבריו, בעוד שבעבר שללו הרפורמים וה"שמאלנים" את הקדושה שבחומר ואת החיבור לאדמת ארץ ישראל, עתה הם מודים שיש קדושה גם באבני הכותל - תהליך שיסתיים ברצון לעלות להר הבית ולממש את עבודת הקרבנות. מתוך ניתוח זה של מניעי התנועה, הוא מסיים בתמיהה: "התנועה הרפורמית והקרן החדשה לישראל שמגבות את נשות הכותל כלכלית ופוליטית, תומכות בתנועת התשובה הזו, מעניין מה הם אומרים לעצמם".
למרות שאני מוצא יופי עז ברצון של הרב שמואל למצוא את הטוב שברע, בחינת "יודע לאיתהפכא מר למתוק, טמא לטהור, וחשוכא לנהורא" הזוהרי (ושל הראי"ה קוק), אני חולק מכל וכל על הניתוח שהוא מציע וסובר שהוא פגום מן היסוד; ראשית, בניגוד לקביעתו של הרב שמואל, הקרן החדשה אינה תומכת בנשות הכותל (ארגונים נתמכים | הקרן החדשה לישראל). זו טעות קטנה, אך פרודיאנית המעידה על התפיסה הדיכוטומית של הרב. כל הרע יונק מאותו שורש שלילי, מאותם כוחות חיצוניים המנסים להשפיע על היהדות הנאמנה ולטמא אותה. טעות זו היא המתאבן לשגיאה בניתוח המניעים והכוונות נשות הכותל.
בניגוד לדברי הרב שמואל, נשות הכותל לא עוסקות בחזרה בתשובה, לפחות לא כזו שהרב שמואל היה חותם עליה. בעוד שנשות הכותל מצהירות שמגמתן היא טיהור הרחבה מכפייה דתית, הרי שבאמת מניעיהן אחרים. נשות הכותל כתנועה, לאו דווקא כיחידות, תופסות טרמפ על הפופלאריות של הכותל. בסליחה מראש על הבוטות הנון-פוליטיקלי-קורקטית, הכותל הוא בשבילם בעיקר אינסטרומנט ולא מטרה בפני עצמה. הן נאבקות למען פלורליזם דתי במרחב הציבורי והכרה בזרמים נוספים מלבד האורתודוקסיה, ולא למען התפילה בכותל גרידא. כך עולה מדברים שכותבת מנהיגת התנועה, ענת הופמן:
"כדי להחזיר לרוב הישראלים את הכותל, את ירושלים (ואולי אף את היהדות עצמה) צריך להיאבק באדישות החילונית... מי שמוותר על פלורליזם בכותל מוותר על פלורליזם בכלל... יום שחרור הכותל מחדש יהיה גם הזמן הנכון להניע יוזמות חשובות אחרות כמו: קבורה חילונית, חופש בחירה בנישואין, הפסקת ההפרדה באוטובוסים של אגד, גיור אלטרנטיבי, הפקעת סמכויות בית הדין הרבנים ואכיפת לימודי ליבה בבתי הספר והכרה בזרמים הרפורמים והקונסרבטיבים על ידי המדינה" ("לכבוש את הכותל מחדש", ynet).
דברים אלו מסבירים את העובדה שחלק מנשות הכותל אינו מקפיד על שמירה של שאר מנהגי ישראל ומתמקד רק במנהג הטרי (פחות ממאה שנים) של תפילה בכותל המערבי של הר הבית; בעבר היה לי דיון נוקב בנושא עם חנה קהת. הודיתי כבר אז שהדתומטר שלי מקולקל כבר שנים, כך שאיני יכול לבחון כליות ולב. ואף על פי כן, קשה לי להבין את התופעה הזו מבלי להיזדקק לראייה של אינסטרומנטליות. בניגוד לרב שמואל שניחן כנראה באופטימיות יתרה, קשה לי לראות בהתעוררות נקודתית שכזו שמניעיה חשודים ראייה כלשהיא לשינוי ב"שמאל הישראלי". גם החזרה לתרבות מבוססת-מקורות שמסמלים ברי סחרוף, אהוד בנאי ודומיהם, אינה בעיני סימן כלשהוא לחזרה בתשובה; זו חזרה חילונית ליהדות, לא חזרה בתשובה.
בתגובה להחלטת בית המשפט המחוזי להתיר תפילת נשים בכותל עם טלית ותפילין, אמרה ענת הופמן כי "זהו יום חג, יום של שחרור הכותל מחדש, שחרור המביא איתו בשורות של שוויון, פלורליזם ורב-גוניות. מדובר בהחלטה מהפכנית, המאפשרת ביטוי ליותר מצורת תפילה אחת וכוללת תקדימים שישנו סדרי עולם".
 


חה"כ סתיו שפיר תומכת בנשות הכותל (מקור)


אם נשות התנועה מתנגדות לדבריה של יושבת הראש שלהן, עליהן להתנער מדבריה בפומבי. אם לא תעשנה כן, משמעות הדבר היא שהן מודות כי מניעי התנועה האמיתיים שונים בתכלית מאלו המוצהרים. בעוד שבאתר התנועה נאמר, כפי שציטטנו בתחילה, שמטרתן היא רק שינוי סדרי התפילה ברחבה, ענת הופמן מודה בפה מלא שהיא "הולכת על כל הקופה": שינוי פניה של היהדות ושל החברה הישראלית. לא מאבק נקודתי על רחבת הכותל אפוא יש לפנינו היום בבוקר, כי אם מלחמה על דמותה של היהדות בדורות הבאים.
ואע"פ כן, ניתן וצריך להפריד בין הדבקים ולא חייבים להיגרר לזירה שאליה הופמן מנסה לגרור אותנו; ראוי לתת לנשות הכותל להתפלל כדרכן ללא הפרעה, שינוי שהוא קוסמטי ותו לא (ואולי אפילו תיקון של עוול), אך בה במידה יש להתנגד לניסיון של התנועה לערוך שינויים מהותיים יותר ביהדות; אפשר להימנע מכפייה דתית כנגד הנשים המבקשות להתפלל בכותל בטלית, תפילין ושאר סממנים גבריים מבלי לפחד שהדבר יוביל לשינויים נוספים בהגמוניה האורתודוקסית. מילת הקוד כאן היא "הכלה".

לעיון נוסף
על נשות הכותל כתבתי כבר בעבר: והטלית על כולנה: נשות הכותל במאבקן כנגד הסטטוס-קו.

 

8 תגובות:

  1. ומאחר שזה מאבקה על דמותה הדתית של מדינת ישראל לכן אני בצד של נשות ה.

    השבמחק
  2. ...כי אם מלחמה על דמותה של היהדות...": בייחוס היהדות לדת בלבד ישנו כשל עמוק. היהדות היא בראש ובראשונה השתייכות לעם היהודי. זה עם שראשית התגבשותו באזור ממלכת יהודה. הדת שלו אז היתה שונה לחלוטין מן הדת היהודית היום. זה היה עם של עובדי אלילים. בסביבות ירושלים לבדה היו אלף במות לאלילים שונים שעל כולם ניצח המקדש המרכזי הגדול - מקדש שלמה. המערכת הזאת פירנסה בכבוד מאות משפחות של כוהנים. הכוהנים נושלו מפרנסתם עם חורבן בית שני, והיום מי שקובע הלכות אלה הם רבנים.
    דבר נוסף, יש בעולם בכלל ובמדינת ישראל בפרט יותר יהודים חילוניים מאשר יהודים דתיים. השתייכות לעם היהודי הינה השתייכות לקבוצת אנשים בעלי אינטלקט גבוה התורמים רבות לקידום האנושות ("תיקון עולם" כלשונו). זה שחלק מן היהודים הם גם דתיים נובע מן הדחף לדתיות שמקנן בליבם של אנשים רבים - לא רק יהודים.
    הדת היהודית היא דת למדנית. אך ההשפעה בין הדת לאינטלקט היא הפוכה מזו שאוהבים הרבה להציג. לא האופי הלמדני של הדת הוא זה שעשה את היהודים למדנים אלא בדיוק להפך: בהיות היהודים למדנים, המיסטיקנים שבהם העדיפו דת למדנית. נאום יובל

    השבמחק
    תשובות
    1. יובל, אתה מציג פרשנות מעניינת למושג "יהודי". הפרשנות המקובלת היא דווקא זו ההלכתית. "אין אומתנו אומה אלא בתורותיה", זה המיין-סטרים. אבל באמת ש"יהדות" היא גם לאום וגם תרבות, לא רק דת. המציאות כיום של חילוניות מדגישה זאת.

      מחק
  3. באמת ברור שהשלכות המאבק הזה רחבות הרבה יותר מכוונותיו. מצד שני, זה נכון בהרבה מחלוקות הלכתיות טכניות אחרות. בתי כנסת התפלגו על שאלת מיקום החזן, או הוספת שתי מילים בקדיש, או הקדמת מזמור תהלים אחד למשנהו, לא בגלל החשיבות ההלכתית של זה אלא בגלל השאלה הרחבה של פני היהדות. מעט מאד פעמים החולקים הודו בפה מלא שמטרתם היא שינוי פני היהדות, ולרוב ההיפך - המשנים דיברו על משהו מינורי, או אף על החזרת מנהג קדום למקורו. מה שהיה הוא שיהיה? ולרוב, ההשלכות היו בסופו של דבר הרבה פחות דרמטיות.

    השבמחק
  4. אליהו, כמו שאמרתי על ההערה הקצרה שלך בנושא לפני כמה ימים (וגם חגי אמר ***דברים אחרים לגמרי*** בדרכו שלו), הנסיון לטעון שמי ש-"משתמש בכותל באופן אינסטרומנטלי" (ציטוט לא מדוייק) זכותו מוגבלת לטעון טענות עליו, מעניינת מאד. אני למשל, במשך שנים רבות, הגעתי לכותל אך ורק כדי להשתמש בשירותים שבו, שהיו יחסית הסבירים ביותר בעיר העתיקה. אכן, השתמשתי בביקורים גם כדי לערוך תצפיות אנתרופולוגיות על השינויים לאורך השנים. בשנים האחרונות יש חדרי שירותים סבירים ברובע המוסלמי, אז הסיבה המרכזית לביקורים שלי נפלה, לא תוכל קום. היו לי קרובים ברובע היהודי שהלכו באופן תדיר לכותל כי זה היה קרוב (הם גרו קרוב למדרגות שיורדות לכותל), ובכל שעה בערך ניתן למצוא שם מניין. יש כאלה שהולכים לכותל כי הם חושבים שהחבר הדמיוני שלהם מקשיב שם לתפילתם יותר מאשר במקומות אחרים. רב הכותל שם כי הוא מקבל משכורת על זה. לי, כאזרח משלם מיסים בעבר, וכתייר שמפרנס כיום, בין השאר, את חברות השכרת הרכב הישראליות שמשלמות, אני מקווה, מס למדינה, יש זכות לדרוש שבמקום שמקבל תקציבים מהמדינה, יהיו שירותים נקיים. לקרוביי יש זכות לדרוש שיהיו שם כסאות. למאמינים יש זכות לדרוש שיהיו מסביבם עוד אהבלים שמאמינים באותו דבר ומחזקים אותם. לרב הכותל יש זכות לדרוש שהוא יקבל מהכותל הטבות כיאה לתפקידו המרומם עד מאד. ולנשות הכותל? כמו כולם, יש להן זכות לדרוש מה שהן רוצות לדרוש. כשתמצא מישהו שלא "משתמש בכותל באופן איסטרומנטלי" (חשבתי לרגע שאולי היונים, אבל גם הן משתמשות בו באופן אינסטרומנטלי, ולא כאן המקום לתיאור גרפי של איך בדיוק), אשמח לשמוע.

    השבמחק
    תשובות
    1. א. אני מסכים שאנו מתייחסים לסובב אותנו בצורה אינסטרומנטלית; גם הכותל הוא אינסטורמנט עבור דתיים המתפללים דרכו לאלוהים. ההבדל החשוב בינם לבין נשות הכותל - הבדל שעלה בדעתי בשעה ששטפתי כלים שנשארו משבת - הוא המודעות. נשות הכותל מודעות לכך שהכותל הוא רק כיסוי למטרותיהן האמיתיות ומשום כך הוא אכן רק "כלי", מה שאין כן אצל החרדים והדתיים הרגילים. הם לא מודעים לכך שהכותל הוא כלי; הם תינוקות שנשבו בשבי המסורת. הם משתמשים בכותל ככלי לעבודת ה' שלהם, להצתת רגש דתי, אבל הם אינם משחקים משחק כפול. זה מה שמבדיל בינם לבין נשות הכותל. ב. שים לב לכך שבעוד שבתחילה, בדיון הראשון בינינו בתגובה לסטטוס של חגי, שניכם הוקעתם את הניסיון שלי להטיל ספק במניעים. עכשיו שניכם מודים שנשות הכותל מחזיקות במניע כפול, רשמי ונסתר. לאט לאט אנחנו מתקרבים...

      מחק


  5. פסיקת בג"ץ מלפני כמעט שנתיים – להכשיר את קשת רובינסון לתפילה קבועה של זרמים לא אורתודוכסים ונשות הכותל. הקביעה לא יושמה, רב הכותל הקצין את עמדתו מכאן הכל היסטוריה.
    בניגוד לדבריך, הן לא מיהרו לממש את פסיקת בג"צ: ההחלטה הייתה של המשטרה בתיאום עם רב הכותל ונשות הכותל גם יחד. זאת ועוד - הנשים לא נעצרו על תפילה אלא על התעטפות בטלית – שאינה מנוגדת לחוק . בפעם האחרונה שנשים נעצרו על כך קבעה השופטת שאין לאפשר ליהודי/ה להיעצר על קיום פולחן יהודי במדינת היהודים. נשמע די הגיוני. היינו זועקים על מעצר יהודי בחו"ל על שהעז התעטף בטלית.
    ההפגנה 'האלימה מעט' הביאה לפגיעת אבן בילדה קטנה שעברה במקום. שאר האבנים שהושלכו על האוטובוסים לא פגעו במתפללות שהיו בתוכם. היה ניסיון לפגיעה בנפש שלא צלח. מכאן מיעוט האלימות. האבנים פשוט החטיאו את מטרתן.
    לגבי ההתארגנות החרדית: אלפי המפגינות הגיעו באוטובוסים מאורגנים ולא נענו לקריאה באופן עצמוני. החודש, כשהחליטו על פניה לגברים נשואים, הייתה ההיענות עלובה עד מביכה. מה שמוכיח הנבואה שלך אינה רלבנטית, כמו שאר הנבואות מאז חרב ביהמק"ש.
    כאמור, נקודת האיסוף נקבעה ע"י המשטרה מסיבותיה שלה, בעיקר החשש לחייהן ולשלומן של המתפללות ולהשלכה של אבנים גם הפעם.
    מכתב האיום לא נשלח מנשות הכותל [כך קבעה המשטרה חד משמעית] ולפי הסגנון החרדי של פשקוויל יש יסוד מאוד סביר להניח שגורמים חרדים שלחו אותו כדי להראות שהאלימות אינה רק מצידם. 24 שנים מתפללות נשות הכותל, מעולם לא נעצרה אחת מהן בשל אלימות , קללות או איומים. מה שקורה בכל חודש מהצד החרדי, האמון על אהבת ישראל ועל שמירת הלשון.
    בניגוד לדבריו של הרב אליהו, נשות הכותל הן יוזמה אורתודוכסית ומובילות אותה נשים אורתודוכסיות שאינן רפורמיות כלל. יש גם רפורמיות מעטות. יש בה גם קונסרבטיביות ורפורמיות אך זו אינה יוזמה שלהן.
    התנועה הרפורמית אכן עוברת שינויים גדולים [ממש כמו החברה החרדית לגווניה] אך אין זה ממין העניין. 24 שנים מבקשות נשים אורתודוכסיות להתפלל.
    דבריו של הרב אליהו מבוססים על בורות מדהימה ומביכה, שכן היחס לאדמת א"י ולא"י בכלל הוא חלק מהתנועה הרפורמית זה עשרות בשנים ויעידו התרומות העצומות ש ל יהדות זו למדינת ישראל. אם הרב אליהו או מי מבני ביתו יזקקו לטיפול בבי"ח כלשהו חלילה, הרי שודאי ישמחו לשים לב לשלטי התורמים בכל פינה – רובים המוחלט יהודים רפורמים.
    בגדול – העולם האורתודוכסי אוהב לנגח את הרפורמים בנושא זה ששייך [כמה מביך] לכל המאוחר לתחילת המאה ה-20. מעבר לבורות היסטורית בל נשכח שהעולם האורתודוכסי סרב לעלות לא"י כשעוד אפשר היה ובכך גזר על המוני בית ישראל כליה. כך שבמבחן הטעות ההיסטורית אין לאורתודוכסים הרבה במה להתגאות.
    נשות הכותל מגוונות מבחינה פוליטית – יש מתנחלות, תושבות מעלה אדומים ועוד. יש משמאל ומימין. הנפנוף הקבוע בשמאל כמובן מגביר את הפרנויה אבל הוא שקר. וכמי שאינה משתייכת לשמאל אני חייבת להעיר שבמדינה דמוקרטית מותר להיות שמאלני.
    גם בעיני נושא התפילה בכותל הוא חלק ממאבק על אפשרות של יהודים לקיים פולחן יהודי מבלי להיות נרדפים במדינת היהודים. רדיפות היו לנו מספיק. לא צריך גם שיהודים ירדפו יהודים. טענתך הסופית – לגבול לשינוי היא טענה שאני שומעת לא מעט – החרדה מהשינוי מביאה לצורך לקבוע גבול – רק עד כאן וזהו. כמובן שהיסטורית מעולם לא היה גבול יהודי כזה וגם אם היה הוא לא נשמר בשינויי העתים והדעות. העולם היהודי השתנה ומשתנה עם נשות הכותל ובלעדיהן. כמו המצאת חברת הלומדים שינתה את העולם החרדי ועכשיו הוא עובר שינויים נוספים. שלא שיערום אבותינו.



    השבמחק
  6. א. לא פסיקת בג"צ, אלא של המחוזי.
    ב. הפגנה אלימה מעט - ציטוט מדברי המפכ"ל. לא הייתי שם. אין לי מושג מה קרה של באמת. ושיהיה, לא אכפת לי גם לומר שהייתה הפגנה אלימה מאוד.
    ג. אכן, נבואתי כשלה. קול ענות חלושה יחסית היה שם - אך לא כישלון מוחלט; ראיתי את רחבת הכותל בשידור חי והיה ברור שיש שם מאבק של ממש, גם אם לא פיזי אלא מילולי.
    ד. לא מפתיע אותי שהרב שמואל אליהו לוקה בהכללה.
    ה. הגיוון איכותי וטוב ומסיר את הכתם "שמאלני" מעליהן.
    ו. אני חושב שאין לנו מחלוקת עקרונית אפוא. יש שינויים בחברה האורתודוקסית, השאלה היא איפה מותחים את הגבול. הבעיה היא, ועל זה לא ענית, היא שיו"ר התנועה חותרת לשינויים כלליים ומלאים ביהדות - רפורמה של ממש - וגוררת את כל תנועתה כשבויה עמה. או שאולי חברות (וחברי?) התנועה מסכימים עמה, ואז הבעיה היא שהמאבק הלגיטימי על התפילה בכותל משמש ככלי שרת למאבק פחות לגיטימי.

    השבמחק

רוצה להגיב? זה המקום!