דפים

יום ראשון, 9 בספטמבר 2012

בין אבו טיר לרב זמיר, או: מתי הכירו בכדוריות העולם? - חלק א'


חמאסניק בלי פלנלית על העיניים ואזיקון על הידיים זו הזדמנות שלא כדאי לפספס; ניגשתי אליו והתחלנו לשוחח. פגשתי אותו לפני שנתיים עם משפחתי בשוק רמלה-לוד שהתקיים באזור הגליל המערבי. השוק הנודד הזה מציע שפע של מוצרים במחירים זולים, וכמתחייב משמו, חלק ניכר מהמוכרים בשוק נמנים על בני המגזר הערבי. פסענו בין הדוכנים, מרכלים עם הרוכלים ומחפשים מציאות, עד שאת עיני צד זקנו העבות והג'ינג'י של אחד המוכרים. הניגוד העַז שבין צבע הזקן ואורכו לבין צבע שערות הראש (שחור משחור) ואורכן (קצוץ דק דק), הצביע על כך שלפני תומך חמאס בעל לוק סטייל אבו טיר.
נגענו בכמה נקודות חשובות ביחס לסכסוך היהודי-ערבי, כגון האם יהיה אי פעם שלום (הסכמנו שלעולם לא ושנילחם עד הסוף העקוב מדם), מי צודק (הסכמתי בחצי-פה שהקדושים הם הצודקים, אלא שלא הצלחנו להסכים מי קדוש יותר) ומי ינצח (כל אחד בטח בחייליו ובאלוהיו). מן הון להון החלטתי להתנגח בו ישירות והצעתי לו לנטוש את אמונתו הדתית ולהמירה באמונתי, הלא היא דת היהדות העתיקה יותר מן האסלאם. "אולי תהיה יהודי", אמרתי לו, "כדאי לך. זו הדת המקורית והישנה". הוא השיב לי במשל רטורי: "כשאתה הולך לקנות מכונית", שאל, "אתה בוחר בדגם של המאה הקודמת או במודל חדיש?"... – הוא לא עצר שם אלא הציע לי להחליף את הכיפה בכאפייה: "האסלאם היא דת האמת", אמר, "ויש לי גם הוכחה". הוא עצר לרגע, מעצים את המתח לפני שישלוף את טיעון המחץ שלו, ואחר הכריז בפאתוס שמאחר ומוחמד זכה להתגלות אלוהית, יש בקוראן ידע מדעי שהקדים את זמנו. "בקוראן הקדוש כתוב שהעולם עגול כמו כדור", אמר, "למרות שרק בימי קולומבוס, זמן רב לאחר שנכתב, ידעו את זה.
כדור הארץ, כפי שצילמה אותו מן החלל החללית אפולו 17
נזכרתי מיד ברב זמיר כהן, המסתמך על כך שבזוהר הקדוש כתוב שהעולם עגול כמו כדור כדי להוכיח את אמיתות התנ"ך. אני לא מתבדח, הוא באמת מסתמך על הזוהר ועל שאר כתבי חז"ל כדי להוכיח את התנ"ך ומתעלם מאלפי השנים שבינתיים. הנה, אצטט לכם ישירות מהספר "המהפך: המדע מגלה את האמת שבתנ"ך":
"כידוע, העמים הקדמונים היו סבורים שהעולם הוא משטח רחב הניצב על זנבות שלושה ליוויתני ענק, והיו שהאמינו שהארץ מוחזקת על ידי ארבעה פילים... תיאוריית המשערים שהעולם כדורי נחשבה בלתי סבירה ובלתי הגיונית לחלוטין. רק בתקופה מאוחרת יותר החלו לטעון חלק מחכמי יוון שהעולם כדורי. אך הדעה הרווחת עוד מאות רבות של שנים בקרב כמעט כל האנושות הייתה כי הארץ הי שטוחה, או לכל היותר – בצורת כיפה. אולם מאז התגלתה יבשת אמריקה... בעקבות מסעו של קולומבוס... החלו אנשים רבים להבין כי אכן צורת העולם כדורית ...והנה בזוהר אשר נכתב לפני כ-2000 שנה נכתבו הדברים הבאים כאשר הזוהר אומר שהדברים מצוטטים מספר אשר נכתב עוד קודם לכן (!) על ידי רב המנונא סבא: 'כל ישובא מתגלגל בעיגולא ככדור, אלין לתתא ואלין לעילא, וכל אינון בריין משניין בחזווייהו משינוייא דאוירא כפום כל אתר ואתר וקיימין בקיומייהו כשאר בני נשא, ועל דא אית אתר בישובא כד נהיר לאילין חשיך לאילין לאילין יממא ולאילין לילא ואית אתר דכולהא יממא ולא אישתכח ביה ליליא בר בשעתא חדא זעירא...'. בקטע קצר וקולע זה של הזוהר נכללו מספר ידיעות נכבדות: א. העולם בצורת כדור, ולא כהבנת האנושות אז שהעולם שטוח... חכמי ישראל היו מודעים לעובדה שהמידע שבידם אינו ידוע לאנשי המדע דאז ואף אמור להיות תמוה ומוזר בעיניהם" (עמ' 64-69).
גם בהרצאה שנשא בפני קהל, קבע הרב זמיר בנחרצות:
"כשהוא [רשב"י] אמר את הדברים בזמנו, מי שהיה אומר דברים כאלה היה נתפס כאדם לא שפוי חלילה. היו כמה יוונים קדמונים שניסו לדבר על כך שהעולם כדורי, אבל הגישה שלהם לא נתפסה ולא התייחסו אליהם ברצינות" (דקה 7:55 בסרטון של ההרצאה).
לטענתו של הרב זמיר, עובדת כדוריותו של העולם לא הייתה ידועה עד שלהי המאה ה-15, המאה שפתחה את תור הזהב המכונה "עידן התגליות". לכן, אם בזוהר הקדום כתוב שהעולם עגול ככדור, הרי שהדבר מוכיח שהזוהר הוא טקסט קדוש שמקורו בהתגלות אלוהית ומשום כך הדבר מוכיח גם את היהדות בכלל (נקרא לטיעון זה מעתה הטיעון לפי אנכרוניזם). וכפי שכותב הרב זמיר במפורש במבוא על מטרת הספר:
"כיום עובדה מפורסמת היא שישנן 'תגליות' מדעיות רבות אשר אינן אלא חשיפת אנשי המדע, בפיגור רב, את הגלוי והידוע לחכמי תורת ישראל – מאז מתן תורה! הדברים מוכיחים לכל המתבונן בהם כי תורת ישראל אשר בה כתובות כל אותן ידיעות מדעיות, לא נכתבה על ידי גורם אנושי... אלא מי שברא את הבריאה כולה על כל פלאיה ומסתוריה, הוא הוא אשר כתב את אותה תורה נפלאה... איתנה תקוות המחבר כי המידע המרתק המופיע בספר זה יפתח אצל המתעניין פתח ללימוד מעמיק אשר יוביל למסקנה הברורה כי העולם נברא על ידי בורא לשם תכלית מסוימת אותה גילה לברואיו בספר התורה..." (עמ' 6).


הבה נתעלם לעת עתה מהשאלות עד כמה באמת קדום הזוהר ומי הם מחבריו, שאלות שבהן נחלקו גדולי שלומי ישראל וגם חוקרים, ונתמקד בדברים עצמם כמות שהם, תוך שאנו מקבלים את הנחת היסוד שמחבר הזוהר הוא רבי שמעון בר יוחאי שחי וכתב לבדו את כל ספרי הזוהר במאה השנייה לספירה.
אם אכן דברי הזוהר נאמרו בימים שבהם לא היה כל מקום לשער שהעולם כדורי, הרי שבאמת מתגלה כאן ידע מדעי אנכרוניסטי ומפליא שיש בו כדי להעיד על המחבר האלוהי, אך אם דעה זו כבר הייתה קיימת ומוכרת עוד קודם לכן, מניין לנו שמקור הידע של רשב"י הוא בהתגלות אלוהית ולא בקבלה מפי חכמים אחרים, יהודים או גויים, שהגיעו למסקנה המדעית בכוחות עצמם? השאלה היא אפוא האם בימות רשב"י כבר היה ידוע שהעולם עגול ואם כן מי היה הפילוסוף הראשון של הטבע שעמד על כך? הרב זמיר כותב ש"רק בתקופה מאוחרת יותר החלו לטעון חלק מחכמי יוון שהעולם כדורי", אבל "הגישה שלהם לא נתפסה ולא התייחסו אליהם ברצינות". מתי בדיוק החלו לטעון שהעולם כדורי ומהי זהות אותם חכמים יווניים? הרב זמיר מערפל את האמת בעזרת אמירות כלליות ומסתיר נתונים שאפשר למצוא בכל אנציקלופדיה, אפילו באחד מכרכיה של "בריטניקה לנוער" העממית (שבילדותי ביליתי שעות רבות ונפלאות בצלילה בנבכי כרכיה התכולים):
"כדור הארץ, כשמו כן הוא, כדור עגול. צילומים מהחלל... מוכיחים זאת מעל לכל ספק. דבר זה היה ידוע ממילא מתצפיות פשוטות, כגון היעלמן של ספינות מתחת לאופק. הפילוסוף היווני פיתאגורס (המאה ה-6 לפנה"ס) היה הראשון שטען שהארץ היא כדור. מתמטיקאי יווני אחר, אראתוסתנס, מדד לראשונה את היקף כדור הארץ במאה השלישית לפנה"ס..." (בריטניקה לנוער, כדרך ח', ערך כדור הארץ, עמ' 196).
כלומר, כבר במאה השישית לפני הספירה, כשמונה מאות שנים לפני רשב"י, היה ידוע לחכמים יוונים מסוימים שהעולם עגול. כדי להתמודד עם הקושי שמציבה הכרונולוגיה בפני הטיעון של הרב זמיר, הוא טוען שהמודל הכדורי של העולם לא הייתה הפרדיגמה המקובלת עד לגילוי אמריקה בידי קולומבוס.
הרב זמיר טועה ומטעה כאן בהצמידו בין הפופולאריות של המודל הכדורי של העולם לבין גילוי אמריקה על ידי קולומבוס (בדיוק כמו החאמסניק מהשוק), כשלמעשה אין קשר ישיר בין השניים. נראה שנוח לו לרב זמיר להציג את גילוי אמריקה כנקודת הראשית של הידיעה המוצקה על צורתו הכדורית של העולם, שכן כך נדמה לקורא התמים שקודם לכן הדבר לא היה ידוע, כאשר למעשה יש כאן טעות כפולה. תחילה, גילוי אמריקה בשנת 1492 לא היה יכול להוכיח את כדוריות העולם, שכן כל עוד לא השלים צוותו של מגלה הארצות הספרדי פרדיננד מגלן את הקפת העולם בשנת 1522, מסעות קולומבוס לא סיפקו בדל הוכחה לכך שהעולם עגול וניתן להקפה, שכן קולומבוס כלל לא הקיף את העולם. שנית, גם הקפת העולם שהשלימו ספינותיו של מגלן – הוא עצמו נהרג באמצע הדרך – לא הוכיחה את כדוריות העולם, שכן הקפה ניתן לערוך גם סביב עולם בעל צורה גלילית. אלא האמת הפשוטה היא שמסעותיהם של קולומבוס ומגלן היו ה"מכה בפטיש", אם מותר לשאול ביטוי מעולם ההלכה, לתפיסה המוקדמת יותר של עולם כדורי; ההקפה המגלנית חתמה מסכת שלמה של הוכחות עקיפות לצורת העולם שהיו ידועות כבר ליוונים ורק אישרה את נכונותה של תפיסה מוקדמת הרבה יותר. מגלן וקולומבוס לא היו מפליגים מערבה במקום מזרחה לולא הייתה להם תפיסה מוצקה של כדוריות העולם.
נחזור לחכמים היוונים שהזכיר הרב זמיר. האם פיתאגורס, מתמטיקאי חשוב ואבי האסכולה הפיתגוראית, הוא יווני לא רציני? וארטוסתנס, ממציא הנפה לזיהוי מספרים ראשוניים, גיאוגרף ואסטרונום, גם הוא חובב אוּזוֹ הזוי ותו לא? ולא אלה בלבד הם שסברו כך, גם פרמנידס ואמפדוקלס, אבי תורת היסודות, החזיקו בתפיסה כדורית של העולם. לדברי חוקר האסטרונומיה היוונית, ד"ר דיק (Dicks, D.R.), "לאחר המאה החמישית לפנה"ס, כל סופר יווני בעל מוניטין סבר כי הארץ כדורית, ולא הטיל בכך ספק" (עפ"י ויקיפדיה). כלומר, המודל הכדורי של העולם כבר היה פרדיגמה מקובלת כמה מאות שנים לפני רשב"י.
וכאן אני רוצה להשתמש בדברים שכתב הרב זמיר במענה להתקפה של העתידן אמנון כרמל; אמנון כרמל פרסם רשומה שכולה התקפת מצח חריפה ולעגנית על שיטת ההחזרה בתשובה הנסמכת על הוכחת התורה בעזרת המדע המודרני (והפסבדו-מדע), ושכוּונה הלכה למעשה כנגד הספר "המהפך" של הרב זמיר כהן. הרב זמיר השיב לחורפו דבר וכתב מסמך תגובה שפורסם באתר הבית של הרב, אתר ארגון "הידברות". מסמך התגובה מאפשר להעמיק בהבנת תפיסתו של הרב זמיר ולעמת את דבריו אלו עם אלו ועם העובדות. לצורך רשומה זו, אתמקד רק בתשובתו להתקפה על הטיעון לפי אנכרוניזם של הידע המדע על צורת העולם הנזכר בזוהר ואתעלם משאר דבריו.
ובכן, תשובתו של הרב זמיר היא ירייה עצמית ברגל; בתגובתו הוא מזכיר כי בספרו
"נכתב במפורש שהיו מחכמי יוון כאלו שטענו שהעולם עגול, בניגוד לדעה הרווחת בקרב רוב העמים עד לפני כחמש מאות שנה... וכבר בדברי חז"ל מובאות עדויות אודות קיומה של דעה זו אצל היוונים".
הרב זמיר מודה כאן בנכונותם של שני נתונים חשובים שאותם כלל לא הזכיר בספרו, ולא במקרה, שכן הם הורסים את הטוטאליות שבטיעונו; ראשית, הוא מודה בכך שחכמי ישראל הכירו את המודל היווני על צורתו הכדורית של העולם; שנית, מהודאה זו משתמע שהמודל הכדורי אכן לא היה שיטה עלומה (ולא רצינית), שהרי אפילו חכמי ישראל הכירו אותו, על אף שגרו בקצה הנידח של הממלכה היוונית (הסלאוקית). אמנם הוא לא מציין מיהם חכמינו ז"ל שהכירו את המודל היווני, אבל כפי שנראה בהמשך, אין כל בעיה להניח שמדובר בקדומים שביניהם, התנאים, שחיו בימי השלטון היווני. הודאה זו פוערת חור עצום בטיעון של הרב זמיר ולמעשה מטביעה אותו ביוון המצולה, כפי שנבאר ביתר פירוט עתה.
אם אנו מודים בכך שחכמי ישראל הכירו את המודל היווני של צורת העולם, הרי שהידע הזה לא היה אזוטרי ומשום כך גם לא אנכרוניסטי. משום כך, אי אפשר לומר בוודאות שרשב"י קיבל את הידע המדעי בהתגלות אלוהית איש מפי איש, שכן קיימת האפשרות שהוא קיבל זאת מפי רבותיו שקיבלו זאת מפי החכמים היוונים. אמנם, הזוהר קובע במפורש שמקור המסורת הוא "רב המנונא סבא" שבעצמו למד את הדברים מספר עתיק מימי אדם הראשון – אך באמת אי אפשר להסתמך על הנאמר בזוהר עצמו כדי להוכיח את הזוהר עצמו, שהלא כך אנו חוטאים בהנחת המבוקש; דהיינו, אם אנו רוצים לתקף את הנאמר בזוהר, אין לנו אפשרות להסתמך על הנתונים הכרונולוגיים המופיעים בזוהר עצמו.
וכאן, אתנחתא אפולוגטית. כדי שלא יתלו אותי בכיכר העיר, אני רוצה להדגיש נקודה חשובה: איני אומר שמחבר הזוהר אינו דובר אמת ביחס לשרשרת המסירה של הידע המדעי על צורת העולם, אלא רק שאם חפצים אנו להוכיח את אמיתות הנכתב בזוהר לאדם המטיל ספק בתוקפו ובקדושתו של הזוהר, איננו יכולים להסתמך על דברים המופיעים בזוהר עצמו ואין להם סימוכין חיצוניים, שכן נאמנות הזוהר היא עצמה הדבר שמנסים להוכיח. הסתמכות על הזוהר כדי להוכיח את הזוהר עצמו היא טיעון מעגלי ולא תקף. כדי לאמת את קדושתו של הזוהר (או שאר כתבי הקודש) נצרכת נקודה ארכימדית חיצונית.
כפי שראינו קודם לכן, הרב זמיר מוצא את הנקודה הזאת בידע המדעי האנכרוניסטי שנזכר בזוהר. אם נמצא שהידע הנזכר אינו אנכרוניסטי בוודאות, יגרום הדבר לקריסתו של הטיעון לפי אנכרוניזם בדבר קדושתו הוודאית של הזוהר (ושאר כתבי הקודש). ואכן, כפי שכתבתי, בה במידה שניתן לטעון שמקור הידע הוא בהתגלות אלוהית, ניתן לטעון שמקורו בחכמי יוון, שכן הם הכירו בכדוריות העולם עוד לפני רשב"י; אפשרות היפותטית זו הופכת לריאלית אם נשים לבנו לכך שרשב"י, התנא בן הדור הרביעי, היה תלמידו המובהק של רבי עקיבא, תנא בדור השלישי (אנציקלופדיה לחכמי התלמוד, עמ' 839); רבי עקיבא עצמו היה תלמידו של רבי יהושע בן חנניה, תנא בן הדור השני המוכר גם כ"רבי יהושע" סתם (שם, עמ' 730). רבי יהושע בן חנניה, כך מוסרת הגמרא, ביקר באתונה וערך שם ויכוח עם חכמי יוון בענייני פילוסופיה ומדע; אחת מהשאלות הפילוסופיות שבהן עסקו החכמים באותו מפגש הייתה זיהוי אמצעיתו של העולם: "מציעתיה דעלמא היכא?" (בכורות ח, ע"ב). אמנם לא נאמר במפורש שהחכמים דנו במודל הכדורי של העולם, אך סביר להניח שבשעה שעסקו בשאלת זיהוי מרכז העולם עסקו גם במודלים השונים של צורת הארץ. הרי לנו שרשרת מסירה חלופית של הידע המדעי על צורתו הכדורית של העולם. ומאחר שישנה אפשרות לקיומה של שרשרת כזו, הרי שהטענה שהידע היה אזוטרי ואנכרוניסטי אינה נכונה בוודאות – והטיעון לפי אנכרוניזם של הרב זמיר קורס מעצמו.

10 תגובות:

  1. משובח כתמיד, קראתי בשקיקה ואהבתי מאוד את הפתיחה על הפגישה עם החמאסניק, זה כזה אליהו. רק אתה תעיז.

    השבמחק
  2. אני סקרן, האם הזקן הג׳ינג׳י הוא צבוע? ולמה?

    השבמחק
    תשובות
    1. צבוע בְּחינה. כדי להדמות לאחד המנהיגים האיסלאמים הקדומים שהיה בעל זקן אדמוני.

      מחק
  3. את הספר של הרב זמיר כהן קיבלתי בהשאלה לראשונה מתלמידים שלא היו שומרי תורה ומצוות - אך המליצו עליו בחום. ונראה שקראו אותו בשקיקה, מה שלא הפריע להם כמובן לחלל שבת, לאכול אוכל לא כשר (מדי פעם לפחות...) - את המסקנות אני משאיר לקרוא הנבון

    השבמחק
  4. רבי אליהו! יישר כוח, פוסט מאיר עיניים.
    אפשר להמשיך לצקצק, אבל תמיד יהיה משהו שיגיע להמונים - אם זה מיסיטיקה, אם זה פסאדו-מדע, דור דור ושגיונותיו. מיותר לציין (ובכל זאת אני עושה זאת) את גישתו של הרב קוק למדע, או ליבוביץ, או אפילו ברקלי אי-שם בעבר: אבל התעמקות זה דבר קשה. השאלה היחידה שנותרה פתוחה - האם ספרו של הרב זמיר הוא מסוכן באופן מסוים? הקבלה עוררה שבתאיות - האם תתכן תופעה קיצונית בעקבות אותן דרכי משגה?

    השבמחק
  5. הוכח לדמגוג שטענותיו מצוצות מהאצבע, והוא יביא לך תילי תילים של הוכחות, שגם הן, הפלא ופלא, מצוצות מהאצבע. רק דוגמה קטנה - בתשובתו לאמנון כרמל מתיימר זמיר כהן להוכיח את הידע המדעי המדהים של חז"ל באמצעות התגלית של "כינים לועסות" - כינים שמתרבות ברבייה עצמית = לא ע"י זכר ונקבה = חז"ל צדקו בכך שהתירו להרוג כינים בשבת כי אינן פרות ורבות. אלא שזהו עיקום גמור של טענת חז"ל, שלא העלו בכלל את האפשרות של רביה עצמית אלא טענו שהכינים נבראות מן הזיעה.
    הוכח לדמגוג שהוא דמגוג, והוא יענה לך בטענות שגם הן, הפלא ופלא, דמגוגיות להחריד:
    "האם מצפונכם אינו נוקף אתכם כאשר אתם קוראים בעיתונים וצופים בכלי התקשורת אודות המתרחש סביב? כמה צעירים וצעירות בישראל נפגעו פיזית ונפשית או פגעו באחרים, נרצחו או רצחו, נאנסו או אנסו, אושפזו ואפילו מתו מסמים ומאלימות ומכל שאר הרעות החולות של החברה בישראל, כאשר ברור שאילו היו מתחנכים על פי ערכי היהדות, היו המונים מהם חיים חיי בריאות ואיזון סביר? כמה הורים היו יכולים להיות מאושרים מילדיהם במקום לסבול מרורים מהם? כמה יכלו להוביל באושר את ילדיהם לחופה במקום להובילם לאשפוז ואפילו לקבורה?" (מתוך תשובתו של זמיר כהן לאמנון כרמל)

    השבמחק
    תשובות
    1. אמת מוחלטת. אני עומד בקשר עם עוזרי הרב. שלחתי להם את הרשומה - מנוסחת בצורה עדינה יותר כמובן - וביקשתי מענה. הפנו אותי לאתר הידברות, ושם לא נמצאה תשובה לקושיה שלי על מקור חלופי לידע שבזוהר. שאלתי את השאלה שוב ולא קיבלתי מענה. מקווה שהם יתעשתו וישיבו.
      היום אפרסם את החלק השני של הרשומה.

      מחק
    2. עד כמה שידוע לי
      הנושא של סיבוב כדור הארץ על צירו
      מופיע לראשונה בזוהר (לא רק צורתו הכדורית)
      אין לנו מקורות ידןעים קדומים יותר

      מחק
    3. איציק היקר, זו נקודה שצריך לבדוק בקפדנות, גם בזוהר וגם במקורות מדעיים מקבילים.

      מחק
    4. https://sites.google.com/site/tshhvot/zohar

      מחק

רוצה להגיב? זה המקום!